On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
Правила: заголовок темы должен кратко и понятно отражать ее суть, нельзя писать латиницей или заглавными буквами. Сообщение, ник, аватар не должны выделяться своими размерами или стилем написания от остальных, быть читабельными, написаны литературно и достаточно грамотно.



АвторСообщение
moderator




Сообщение: 2469
Зарегистрирован: 11.06.07
Откуда: Русь, Москов
Фото:
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.12.15 06:59. Заголовок: Новгородская летопись

Славь Правь!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 3 [только новые]


moderator




Сообщение: 2516
Зарегистрирован: 11.06.07
Откуда: Русь, Москов
Фото:
ссылка на сообщение  Отправлено: 11.01.16 15:29. Заголовок: Ко входуБиблиотека..


Новгородская первая летопись младшего извода

Комиссионный, академический, толстовский списки *





Временникъ, еже есть нарицается лѣтописание А князеи и земля Руския А, и како избра богъВперёднашу на послѣднѣе время, и грады почаша бывати по мѣстом, преже Новгородчкая Б волость и потом Кыевская, и о поставлении Киева, како во В имя назвася В Кыевъ.

Якоже древле царь Римъ, назвася и во имя его город Римъ; и паки Антиохъ, и бысть Антиохиа великаа; и паки Селевки, и бысть Селевкиа; и паки Александри, и бысть въ имя его Александриа; и Г по многая мѣста Г тако прозвани быша грады в имена царев тѣхъ и князеи тѣхъ: тако жъ и в нашеиВперёдѣ званъ бысть градъ великимъ княземъ во имя Кия, его же нарицаютъ тако перевозника бывша; инѣи Д же: ловы дѣяше Д около города. И тако бо есть промыслъ божии, еже явѣ в послѣдня: Е куда же древле погании Ж жряху бѣсомъ на горах, нынѣ же паки туды святыя церкви златъверхия каменозданныя стоят, и монастыреве велицы поставлени быша, и черноризец в нихъ исполнено бысть, безпрестани славяще бога в молитвахъ, въ бдѣнии, в постѣ и в слезахъ, ихъ же ради молитвъ миръ стоитъ. Аще бо къ святымъ сыи прибѣгнемъ, З церквамъ, тѣм велику ползу прииметъ души и тѣлу. Мы же паки на послѣдование возвратимъся, глаголюще сице о началѣ Русьския земля н о князѣхъ, како откуду быша. Васъ молю, стадо христово, с любовию



приклоните уши ваши разумно: како быша древнии князи и мужие ихъ,. и како отбараху Руския А землѣ, и ины страны придаху Б под ся; тѣи бо князи не збираху многа имѣния, ни творимыхъ В виръ, ни продаж въскладаху Г люди; но Д оже Д будяше правая вира, а ту возмя, дааше дружинѣ /л.1об./ на оружье. А дружина его кормяхуся, воююще ины страны и бьющеся и ркуще: «братие, потягнемъ по своемъ князѣ и по Рускои землѣ»; глаголюще Е: «мало Ж есть намъ, княже, двусотъ гривенъ». Они бо не складаху на своя жены златыхъ обручеи, но хожаху жены ихъ в сребряныхъ; и росплодили были землю Руськую. За наше несытоство навелъ богь на ны поганыя, а и скоты наши и села наша и имѣния за тѣми суть, а мы своих злыхъ дѣлъ не останемъ. Пишетъ бо ся: богатество неправдою сбираемо извѣется З. И паки: сбираетъ, и не вѣсть, кому сбираетъ я. И паки: луче малое праведнику, паче богатьства грѣшныхъ /л.28./ многа И. Да отселѣ, братия моя возлюбленая , останемся от несытьства своего, нь доволни будете урокы вашими, яко и Павелъ пишеть: емуже дань, то дань; емуже урокъ, то урокъ; никому же насилья творяще, милостинею оцвѣтуще, страннолюбиемъ, въ страсѣ божии и правовѣрии свое спасение сдѣвающи, да и здѣ добрѣ [поживем] К и тамо вѣчнѣи жизни причастьници будемъ. Си же таковая. Мы же от начала Рускы земля до сего лѣта и все по ряду извѣстьно да скажемъ, от Михаила цесаря до Александра и Исакья.

В лѣто 6352 [854]. Начало земли Рускои. Живяху кождо Л съ родомъ своимъ на своихъ мѣстех и
Вперёдхъ, владѣюща кождо М родомъ своимъ. И быша три братия: единому имя Кии, второму же имя Щекъ, третьему же имя Хоривъ, а сестра их Лыбедь. И сѣдяше Кыи на горѣ, идѣже нынѣ увоз Боричевъ, и бѣ с родомъ своимъ; а А братъ его Щекъ на друзии горѣ, от него же прозвася Щековица; а третии Хоривъ, от него же прозвася Хоривица. И сотвориша градокъ, во имя брата своего старѣишаго и наркоша имя Кыевъ. И бяше около их лѣсъ и боръ великъ, и бяху ловища звѣрие. И бѣша мужи мудри и смысленѣ, нарѣчахуся Поляне, и 11 до сего дне от них же суть кыянѣ; /л.28об./ бяху же поганѣ 13, жруще озером и кладязем и 14 рощениемъ, якоже прочии погани.

В си же времена бысть въ Грѣчько земли цесарь, именемъ Михаилъ, и мати его Ирина, иже проповѣдаеть 22 покланяние иконамъ въ пръвую недѣлю поста. При семъ приидоша Русь на Царьград в кораблех, бещислено Б корабль Б; а въ двусту вшедше въ Суд, много зло створиша Грекомъ и убииство велико крестияномъ. Цесарь же съ патриархомъ Фотѣемъ молбу створи въ церкви святыя Богородица Влахернѣ всю нощь; тацѣ святѣи богородици ризу изънесъше , въ море скудь омочиша; а во время то яко тишинѣ сущи, и абие буря въста, и потапляше корабля рускыя, и изверже я на брегь, и во своя сы возвратишася.

По сих лѣтех братиа сии изгибоша; и быша обидими Древьляны, инѣми околними. И наидоша я Козаре на горах сих сѣдяща влѣсѣх, и рѣша: «платите В намъ дань». Съдумавши же Полянѣ и даша от дыма мечь. И несоша Козаре къ князю своему и старѣишинамъ своимъ. Князь же созва старѣишины своя и рече имъ: «се налѣзохомъ дань нову». Онѣ же рѣша ему: «откуду». Он же рече: «в лѣсѣ на горахъ надъ рѣкою Днепрьскою». Они же рѣша: «что суть далѣ». И показа им мечь; и рѣша старци козарьстѣи: «не добра дань, княже; мы ся доискахомъ оружьемъ одиноя страны, рекше саЦблями; а сих же оружье



обоямо остро, рекше мечи; сии имут и на нас имати дань и на иныхВперёдхъ». Се сбысться все; не от своея воля рекше, от божиа повелѣниа. Якоже при фараонѣ цесари египетьстѣ, егда приведоша Моисѣа , и рѣша старѣишины фараоня: «сеи хощеть смирити власть Египетьскую»; яко и бысть; и погыбоша Египтяне от Моисиа 6, а первѣе бѣша работающе имъ; тако и си пръвѣ владѣша, послѣ же самими владѣша; якоже и бысть: владѣют бо Козары князи рускыи и до днешьняго дни. Нь мы на преднее возратимъся. И по сих, братии тои В, приидоста два Варяга и нарекостася князема: одиному бѣ имя Асколдъ, а другому Диръ; и бѣста княжаща в Киевѣ, и владѣюща Полями; и бѣша ратнии съ Древляны и съ Улици.

Въ времена же Кыева и Щека и Хорива новгородстии людие, рекомии Словени, и Кривици и Меря: Словенѣ свою волость имѣли, а Кривици свою, а Мере свою; кождо своимъ родомъ владяше; а Чюдь своимъ родом; и дань даяху Варягомъ от мужа по бѣлѣи вѣверици; а иже бяху у них, то ти насилье дѣяху Словеномъ, Кривичемъ и Мерямъ и Чюди. И въсташа Словенѣ и Кривици и Меря и Чюдь на Варягы, и изгнаша я /л.29об./ за море; и начаша владѣти сами собѣ и городы ставити. И въсташа сами на ся воеватъ, и бысть межи ими рать велика и усобица, и въсташа град на град, и не бѣше в нихъ правды. И рѣша к себѣ: «князя поищемъ, иже бы владѣлъ нами и рядилъ ны по праву». Идоша за море к Варягомъ и ркоша: «земля наша велика и обилна, а наряда у нас нѣту; да поидѣте к намъ княжить и владѣть нами». Изъбрашася З брата с роды своими, и пояша со собою дружину многу и предивну, и приидоша к Новугороду. И сѣде старѣишии в Новѣгородѣ, бѣ имя ему Рюрикъ; а другыи сѣде на Бѣлѣозерѣ Д, Синеусъ; а третеи въ Изборьскѣ, имя ему Труворъ. И от тѣх Варягъ, находникъ тѣхъ, прозвашася Русь, и от тѣх словет Руская земля; и суть новгородстии людие до днешняго днн от рода варяжьска.



По двою же лѣту умре 1 Синеусъ и брат его Труворъ, и прия 2 власть единъ Рюрикъ, обою брату власть, и нача 3 владѣти единъ. И роди сынъ, и нарече имя ему Игорь. И възрастъшю 4 же ему, Игорю, и бысть храборъ и мудръ. И бысть 5 у него воевода, именемъ Олегъ, муж мудръ и храборъ. И начаста воевати, и налѣзоста Днѣпрь рѣку и Смолнескъ град 6. И оттолѣ 7 поидоша 8 внизъ по Днѣпру 9, /л.30./ и приидоша къ горам кыевъскым 10, и узрѣста городъ 11 Кыевъ 12, и испыташа 13, кто в немъ княжить; и рѣша: «два брата, Асколдъ 14 и Диръ». Игорь же и Олегъ, творящася мимоидуща, и потаистася въ лодьях, и с малою дружиною излѣзоста на брегъ, творящася 15 подугорьскыми 15 гостьми, и съзваста 16 Асколда и Дира. Слѣзъшима 17 же има, выскакаша 18 прочии воины з 19 лодѣи 19, Игоревы, на брегъ; и рече Игорь ко 20 Асколду: «вы нѣста князя, ни роду княжа, нь 21 азъ есмь князь, и мнѣ достоить 22 княжити». И убиша Асколда и Дира; и абие 23 несъше 24 на гору, и 25 погребоша и 26 Асколда на горѣ, еже ся нынѣ А 27 Угорьское 28 наричеть 29, идеже 30 есть дворъ Олминъ 31; на тои могылѣ постави Олма 32 церковь святого Николу, а Дирева могыла 33 за святою Ириною. И сѣде Игорь, княжа 34, в Кыевѣ 35; и бѣша у него Варязи 36 мужи 36 Словенѣ 37, и оттолѣ 38 прочии Б прозвашася 39 Русью. Сеи же Игорь нача грады ставити, и дани 40 устави 40 Словеномъ 41 и Варягомъ даяти 41, и Кривичемъ и Мерямъ дань даяти Варягомъ, а от Новагорода 42 300 43 гривенъ 43 на лѣто мира дѣля, еже не дають. И пакы 44 приведе себѣ 45 жену от Плескова, именемъ Олгу, и бѣ мудра и смыслена, от нея 46 же родися сынъ Святославъ. По сих же пакы 47 временех 47.

В лѣто 6428 [920]. Посла князь 48 Игорь /л.30об./ на Грѣкы вои В Русь скыдеи 48 10 49 тысящь. И 50 приплыша ко Цесарюграду, и 51 многа 52 зла створиша Русь: Суд 53 бо весъ 54 пожгоша 55 огнемъ; а ихъ же имше 56 плѣнникы 57, овѣхВперёдху, иныя 58 же къ землѣ 59 посѣкаху, другыя 60 же поставляюще,



стрѣлами стрѣляху; елико же ратнии творят А 1, изъломяще 2 опакы руцѣ и 3 связающе, гвозды 4 желѣзны 5 посрѣде 6 главъ вбивающе; и многыи 7 церкви огневи предаша. Въ 8 время же то царствующю во градѣ Роману 8, и 9 абие 9 посла Романъ 10 цесарь 10 патрикыя Феофана съ вои на Русь, и огненымъ 11 строемъ пожьже корабля рускыя 12. И възратишася 13 Русь въ 14 своя. Том же лѣтѣ препочиша и другое, на третьее 15 идоша.

В лѣто 6429 [921]. Игорь и Олегъ пристроиста воя многы 16, и Варягы 17 и Полянѣ 18 и Словенѣ 19 и Кривичи, и корабля многы 20 бещисленыи 21.

В лѣто 6430 [922]. Иде Олегъ на Грѣкы 22 и прииде къ Цесарюграду; и Греци замкоша Съсуд 23, а град затвориша. И вълѣзъ 21 Олегъ, и повелѣ изъвлещи 25 корабля на брегъ, и повоева около града 26, и много убииство створиша Грекомъ 27, и разбиша многы 28 полаты и церкви. И 29 повелѣ Олегъ воемъ своимъ 29 колеса издѣлати и 30 въставити 30 корабля на колеса. И бывъшю 31 покосну 32 вѣтру, и 33 въспяша 33 прѣ, и 31 с поля идоша 34 къ 35 граду. И увидѣвше 36 же, /л.31./ убояшася 37 Греци 38, и рѣша, выславше къ 39 Олъгови 39: «не погубляи града; имемъся по дань, якоже хощеши». И исъстави Б 40 Олегъ воя; и внесоша ему брашно и вино, и не прия 41 его, бѣ бо устроено съ отравою. И убояшася Грѣчи 42, и 43 рѣша 43: «нѣсть се Олегъ, нь 44 святыи Дмитрии посланъ от бога на ны». И заповѣда Олегъ дань даяти 45 на 100 46, 200 47 корабль, по 12 48 гривнѣ на человѣкъ, а в кораблѣ 49 по сороку мужь. Самъ же взя злато и паволокы 50, и возложи 51 дань, юже 52 дають 53 и доселѣ княземь рускымъ 54. И рече Олегъ: «шиите прѣ паволочитѣ Руси, а Словеномъ кропинны»; и бысть тако. Повѣси 55 щитъ свои въ вратех 56, показая 57 побѣду; и поиде от Цесаряграда. И воспяша 58 прѣ Русь паволочитыя, а Словенѣ 59 кропинныя; и В раздра вѣтръ кропинныя В. И рѣша Словенѣ 10: «имемся 61 своих



толъстинах 1; не даны суть Словеномъ 2 прѣ 3». Прииде 4 Олегъ къ Кыеву 5 и 6 ко 6 Игорю, несыи злато и паволокы 7 и вино и овощь 8. И прозваша 9 и Олга 10 вѣщии 11; и бяху людие погани и 12 невѣгласи. Иде 13 Олегъ к Новугороду, и оттуда в Ладогу 14. Друзии же сказають 15, яко идущю 16 ему за море, и уклюну змиа в ногу, и с того умре; есть могыла 17 его в Ладозѣ.

Игорь же сѣдяше в Киевѣ княжа, и воюя на Древяны и на Угличѣ 18. И бѣ у него воевода, именемь 19 Свѣнделдъ 20; и примучи Углѣчѣ 21, възложи 22 на ня дань, и вдасть 23 Свѣньделду 21. И не вдадяшется единъ град, именемъ Пересѣ/л.31об./ченъ; и сѣде около его три лѣта, и 25 едва взя. И бѣша сѣдяще Углицѣ А 26 по Днѣпру 27 вънизъ 28, и посемъ приидоша 29 межи Бъгъ Б 30 и Днѣстръ, и 31 сѣдоша тамо 31. И дасть 32 жедань деревьскую 33 Свѣнделду 34, и имаша 35 по чернѣ кунѣ от дыма. И рѣша дружина Игоревѣ 36: «се далъ еси единому мужевѣ 37 много». Посем скажемъ въ преключившихся 38 лѣтех сих.

В лѣто 6431 [923].

В лѣто 6432 [924].

В лѣто 6433 [925].

В лѣто 6434 [926].

В лѣто 6435 [927].

В лѣто 6436 [928].

В лѣто 6437 [929].

В лѣто 6438 [930].

В лѣто 6439 [931].

В лѣто 6440 [932].

В лѣто 6441 [933].

В лѣто 6442 [934].

В лѣто 6443 [935].

В лѣто 6444 [936].

В лѣто 6445 [937].

В лѣто 6446 [938].

В лѣто 6447 [939].



В лѣто 6448 [940]. В се лѣто яшася Уличи по дань Игорю, и Пересѣченъ 1 взят бысть. В се же лѣто дасть дань на них Свѣнделду 2.

В лѣто 6449 [941].

В лѣто 6450 [942]. Въдасть 3 дань деревьскую 4 Свѣнделду 5 тому же 6.

В лѣто 6451 [943].

В лѣто 6452 [944].

В лѣто 6453 [945]. В то же лѣто ркоша 7 дружина ко Игоревѣ 8: «отрочи 9 Свѣньлжи 10 изодѣлися 11 суть 12 оружиемъ и порты, а мы нази; а 13 поиди, княже, с нами на дань: а ты добудеши, и мы». И послуша их Игорь, иде в данѣ 14, и насиляше имъ и 15 мужи его; и возмя дань, поиде въ свои град. Идущу же ему въспять 16, размысливъ, рече дружинѣ своеи: «идѣте с 17 данью домовъ, а язъ возвращуся 18 и похожю 19 еще». И пусти дружину свою /л.32./ домовѣ 20, с малою дружиною възратися 21, желая 22 болшаго 28 имѣниа 24. Слышавше Древляне, яко опять 25 идет 26, сдумавше 27 же 28 Древляне съ 29 княземъ своимъ Маломъ: «аще 30 ся волкъ въ 31 овця ввадит 31, то выносит все стадо, аще не убиют его; тако и сеи 32, аще его не убиемъ, то все 33 ны погубит». И послаша к нему, глаголюще сице: «почто идеши опять 34; поималъ 35 еси всю дань 36». И 37 не послуша Игорь 38; и 39 изшедше Древлянѣ из града Корестеня противу 39, и убиша Игоря 40 и дружину его 40: бѣ бо их мало. И погребоша Игоря; и есть могыла его близъ 41 града Коростеня 41 въ 42 Древех 43 и до сего дни 44. А Олга 45 же 45 бяше в 46 Киевѣ съ сыномъ своимъ дѣтьскомъ 47 Святославомъ, и кормилець его Асмудъ 48, и воевода бѣ Свѣньделдь 49, тътъ 50 же отець 51 Мьстишинъ 52. Рѣша же к 53 себѣ Дрѣвляне 53: «се князя убихомъ рускаго 54; поимемъ 55 жену его Олгу 59 за князь свои Малъ, и 57 Святослава, и 58 створимъ ему, якоже хощеть». И послаша Дрѣвляне 59 лучьшихъ 60 мужь 60, числомъ 20 61, в лодьи к 62 Олзѣ 68; и присташа под Биричевомъ, бѣ бо тогда вода текущи подлѣ горы Кыевьскыя 64, и на полѣ 65 не сѣдаху 66 людие, нь 67 на горѣ; град же бяше 68 Киевъ, идеже 69 есть 70 нынѣ А 70 Гродятинъ и Микифоровъ



дворъ, а княжь бяше дворъ во градѣ, идеже 1 есть нынѣ дворъ Воротиславль и Чюдинъ; а первѣе 2 сице 3 бѣ внѣ /л.32об./ града 4 дворъ другыи 5, бѣ бо ту 6 теремъ каменъ 7. И повѣдаша Олзѣ 8, яко Древлянѣ 9 приидоша, и возва 10 я Олга 11 к собѣ 12, и рече имъ: «добрѣ приидоша 13 гостье». И рече Олга 14: «да глаголете: что ради приидосте сѣмо». Рѣша же Древлянѣ 15: «посла насъ 16 Деревьская 17 земля, ркуще 18 сице: мужа твоего убихом, бяше бо мужь твои акы волкъ, восхыщая 19 и грабя; а наши князи добри 20 суть 21, расплодили землю нашю 22. И 23 поиди за 24 князь нашь 25 за Малъ: бѣ бо имя князю 26 нашему деревьскому Малъ 26». Рече же имъ Олга 27: «люба ми есть 28 рѣчь ваша, уже 29 мнѣ 30 своего мужа не въскресити 31;нь 32 хощу вы почтити наутрия 33 пред людьми своими, а нынѣ идете 34 в лодью свою и лязите в лодьи, величающеся; и азъ заутра пошлю по вас, вы же, величающеся 35, рцѣте: не идемъ на конех 36, ни пѣши идемъ 37, но 38 понесете ны в лодьи; и вознесут 39 вы въ лодьи». И отпусти я 40 в лодьи. И 41 Олга 42 же повелѣ ископати яму велику и глубоку на дворѣ теремьстѣмъ внѣ града. И заутра Олга 43, сѣдящи в теремѣ, посла по гости. И 41 приидоша к нимъ, глаголюще: «зоветь вы Олга на честь велику». Они же рѣша: «не идемъ 45 на конѣх, ни 46 на возехъ; нь 47 понесете 48 ны в лодьи». И 49 рѣша кыянѣ 49: «неволя есть 50 намъ; князь нашь 51 убиенъ 52 бысть, а княгынѣ 53 /л.33./ наша 53 хощеть 54 за вашь 55 князь» 56; и понесоша я 57 в лодьи. Онѣ 58 же сѣдяще 59 и 60 гордящеся въ великыхъ перегбехъ и сустугах 60. И 61 пакы 61 принесоша я 62 на дворъ къ 63 Олзѣ 64, и абие 65 въринуша 66 въ 67 яму и 68 с лодьею 68. И Олга 69 съшедши к нимъ и приникъши, видѣ и 69 рече имъ: «вы 70 есте послове Деревьскои земли и приидосте к намъ от своего князя Мала 70; добра ли вы есть 71 честь». Они же рѣша: «пущи нам 72 бысть 72 Игоревѣ А смерти А». И княгынѣ 73 Олга повелѣ 73 засыпати их 71 живых; и абие 75 засыпаша 75 ихъ 76. Якоже 77 пославши Олга къ Древляномъ 78, и сице 79 глагола 79 имъ: «аще мя право просите, то 80



пришлите мужи нарочиты, да в велицѣ 1 чести 2 поиду за вашь князь, понеже 3 бо 3 не пустять мене людье 4 кыевьстѣи 5». Се слышавши 6 Древлянѣ 7, избраша 8 лучьшии мужи нарочиты 9, иже держаша 10 Деревъскую землю, и послаша их 11 по Олгу 12. Древляномъ же пришедшимъ 13 къ М Кыеву къ княгинѣ Ольги, и прияше Олга въ честь деревьскых муж И, и повелѣ на 15 них 15 мовь 16 створити 17: «измывшеся, приидѣте ко мнѣ». Они 18 же 18 прежгоша избу, и влѣзоша Древляне 19 мытся 20; и запроша избу о них, и повелѣ зажещи на 21 нихъ огнемъ 21 от дверии 22, и ту съгорѣша 23 вси. И пакы 24 приложи к тому Олга послати /л.33об./ къ Древляном 24, сице 25 глаголющи имъ 25: «се уже иду к вамъ; да пристроите ми меды многы 26 у града, идеже 27 убисте мужа моего, да поплачюся надъ гробомъ его, и створю А28 тризну 29 мужеви своему». И 30 они 30 же то слышавше, свезоша мед 31 многъ 31 зѣло 32 и извариша. А 33 Олга 33же поимши 34 мало дружины и легко 35 идущи, прииде къ 36 гробу его, и плакася по мужи своем 37 плачемъ 38 велиимъ зѣло 38. А 39 людемъ въ время то повелѣ 39 съсыпати 40 могылу велику 41; и яко съсыпаша 42, и повелѣ трызну створити 43. И посемъ 44 сѣдоша 45 пити 46 Древлянѣ 47; и повелѣ Олга 48 отрокомъ своимъ служити пред ними. И рѣша Дрѣвлянѣ 49 къ 50 Олзѣ 51: «гдѣ суть дружина наша, ихъ же послахомъ по тебе». Она же рече: «идуть 52 по мнѣ с дружиною мужа моего». И яко упишася Древляне, и повелѣ отроком своимъ пити на нѣ 53, а сама отъиде 54 кромѣ, и повелѣ дружинѣ сѣчи Древляны; и исъсѣкоша ихъ 5000 55. А Олга 56 възратися 57 в Киевъ, и пристрои вои на прокъ ихъ.



Начало княженья 58 Святославля. В лѣто 6454 [946]. Олга 66 съ сыномъ своимъ Святославомъ събра 69 вои многы и храбры 60, иде на Деревъскую землю. Изидоша 61 Древляне противу; и снемшимася 62 обѣима полкома 63 на совокупъ, и суну копьем 64 Святославъ на Древляны,



и копие летѣ /л.34./ сквозѣ уши коневѣ, бѣ бо велми 1 дѣтескъ. И рече Свѣнделдъ 2 и Асмуд: «князь 3 уже потяглъ; потягньмъ 4, дружино, и мы по князѣ». И побѣдиша Древляны; и возложиша на них дань тяжку, и двѣ части дани Кыеву 5 идет 6, а третьяя Вышегороду 7 ко 8 Олзѣ 9: бѣ бо Вышегород Олгинъ 10 град. И иде Олга по Деревостѣи 11 землѣ съ сыномъ своимъ и с дружиною своею, уставляющи 12 уставы и урокы; и суть становища ея 13 и ловища. И прииде въ свои 14 град 14 Кыевъ 15 съ сыномъ своимъ Святославомъ, и пребывши 16 лѣто едино 17.

В лѣто 6455 [947]. Иде Олга 18 к Новугороду 19, и устави по Мьстѣ погосты и дань 20; и ловища ея суть по всеиземли, и знамение 21 и мѣста по всеи земли, и погосты; а 22 санхи 22 ея стоять во 23 Пьсковѣ 24 и до сего дни; по Днѣпру 25 перевѣсища и села, и по Деснѣ есть село ея и доселѣ. И възвратися 26 къ сыну своему Кыеву 27, и пребываше с нимъ въ любви.

В лѣто 6456 [948].

В лѣто 6457 [949].

В лѣто 6458 [950].

В лѣто 6459 [951].

В лѣто 6460 [952].

В лѣто 6461 [953].

В 28 лѣто 6462 28. [954]

В лѣто 6463 [955]. Иде Олга 29 во 30 Грекы 31 и прииде Цесарюграду 32. И бѣ тогда цесарь именемь Чемьскыи 33; они 34 же повѣдаша цесарю приходъ А ея; и абие цесарь возва ю к собѣ; она же иде к нему, ничто же медлящи 34. И 35 видѣвь 36 ю цесарь /л.34об./ зѣло 37 добру сущу лицем и смыслену въ премудрости, удививъ 38 же ся 38 цесарь разуму 39 ея, и 40 пакы 40 бесѣдовавши 41, рече 42 к неи 42: «подобна еси с нами царствовати въ градѣ сем 43». Она же разумѣвши, рече 44 ко 44 цесарю: «азъ погана 45 есмь 45; да аще мя хощеши крестити, то 46 крести мя самъ; аще ли сего 47 не сотвориши, то не имамъ креститися 47». Царь 48 же послуша словесѣ сего и абие 48 кре-



сти 1 ю 1 съ патриархомъ. Просвѣщена же бывши 2, и она же тогда радовашеся душею и тѣломъ 2. И тѣмъ 3 яко поучивши ю патриархъ о вѣрѣ 3, и рече еи: «благословена ты въ женах рускых, сице 4 бо оставивши тму, а свѣт 4 возлюби 5; и благословити тя 6 имуть 7 сынове рустѣи в послѣдняя 8 дни 9 родове 9 внукъ твоих». И заповѣда еи о церковномъ 10 уставѣ и молитвѣ и о постѣ, и о милостинѣ и о воздержании 11 тѣла чиста. Она же, поклонивши главу, стояше, акы 12 губа напаяема, внимающи учению; и 13 поклонившися патриарху 14, глаголюще 15: «молитвами твоими съхранена 18 буду 16, честнѣишии 17 владыко, от сѣти неприязнены 18». Бѣ бо 19 имя еи наречено въ 20 крещении А Елена, яко древняя 21 цесариця 22, мати великого 23 Костянтина 24. И благослови ю патриархъ и отпусти. И 25 по крещении призва ю цесарь 26, и глагола 27 еи: «хощу тя поняти себѣ 28 женою 28». Она же рече 29: «како /л.35./ хощеши мя 30 поняти 31, крестивъ мя сам и нарекъ мя 32 себѣ 32 дщерью 33; а въ крестиянѣх 34 сего 35 нѣсть Б 35 закона, а ты, цесарю 36, самъ вѣси». И рече цесарь прѣдстоящимъ 37 ту велможамъ 37 своимъ: «упремудри мя Олга 38 словесы 39 своими»; бѣ же она мудра словесы. Цесарь же пакы Чемьскыи, слышавши глаголы ея 39, дасть еи дары многы: злато и сребро, и 40 паволокы 40, и 41 съсуды разъноличныя 42; и абие 43 цесарь 43 отпусти ю, нарекъ 44 себѣ 45 дщерью 45. И 46 Олга, княгынѣ руская 46, хотящи възвратитися къ 47Вперёдѣ своеи 47, прииде къ патриарху, благословения 48 просящи на домъ свои В, и 49 рече 49 ему: «людие мои погани, и сынъ мои тако 50 же поганъ бѣ 50, да бы мя богь съблюлъ от всего зла». И рече еи 51 патриархъ: «чадо вѣрное;



въ христа крестилася еси, въ 1 христа облечеся, христос имать съхранити 2 тя; якоже съхрани 3 Еноха въ 4 пръвыи 4 род, и потомъ Ноя в ковчезѣ, Авраама от Авимелеха, Лота от содомлянъ, Моисѣя 5 от фарзона, Давыда от Саула, трие 6 отрокы 7 от пещи, Данила от звѣрии 8, и тако и тебе избавить от неприязнѣ 9 и от сѣтеи 10 его». И благословивъши 11 патриархъ со 12 вселеньскымъ соборомъ, и отпусти ю 12 с 13 миромъ 13 въ свою землю; и пришедши 14 еи пакы Н къ Кыеву, принявши 15 святое крещение и божественыя дары въ Цесарьскомъ градѣ от честнѣишаго патриарха 15. Се 16 же тако 16 бысть, яко при Соломонѣ царѣ 17: прииде /л.35об./ефиопьская 18 цесариця 19 къ Соломону, слышати хотящи 20 премудрость Соломоню многу и знамения 21 видѣти 21: тако си 22 блаженая 23 Олга 24 искаше добра и мудрости’ 25 божия 26; нь 27 она человѣческыя 28, а си 29 божиа. Ищющии 30 бо премудрость обрящуть; понеже 31 бо 31 премудрость на исходящих поется, на путехъ же деръзновение 32 водить, на краихъ же стѣнозабралных проповѣдается, въ 33 вратехъ 33 же градных дерзающи 34 глаголет, елико убо лѣт незлобии держатся 35 по правду. И си бо от възраста 36 блаженая 37 Олга 38 искаше 39 мудростию всего въ свѣтѣ семъ 40 и налѣзе бисеръ многоцѣнныи, еже есть христосъ. Рече бо 41 Соломонъ: «желание благовѣрных наслажаеть душю 42, и приложиши сердце твое в разумъ; азъ любящая 43 люблю, и ищущии 44 мене обрящут» 45. И рече господь: приходящая ко мнѣ не иждену вонь 46. Сия 47 же Олга 48, по 49 внегда пришедши еи уже в Киевъ, и якоже о неи въпред 49 рекохомъ, посла 50 же 50 к неи царь Чемьскыи 51, глаголя сице 52, яко «много одарих тя; ты бо ми 53 рекла еси тако 53, яко аще възращуся 54 в Русь, и 55 многы дары пришлю ти, челядь 58 и воскъ и скору, и вои в помощь». И отвѣщавши же Олга 57, и рече къ Соломѣру А: «аще ты сице 58 глаголеши от Чемьскаго цесаря, рци ему: тако пришедши 58, постоиши у мене в Почаинѣ, /л.36./ якоже и азъ у 59 тебе 59 въ Съсуду 60 стоявши 60, то тогда ти дамъ». И сиа 61 пакы словеса глаголавши много, и абие отпусти приходящая послове къ Царьскому 61



граду 1. Живущи 2 же Олга 3 съ сыномъ своимъ Святославомъ, и 4 учаше его 5 мати 5 креститися, нь 6 небрежаше того 7 словесѣ 7, ни въ уши влагаше себѣ 8; нь 9 аще кто хотяще 10 волею креститися, не възбраняху 11 ему 11, нь 12 паче 13 ругахуся тому. Невѣрнымъ бо есть 14 вѣра крестианьска 15 уродьство есть; не смыслиша бо, ни разумѣша, во тмѣ 16 ходяща 17, ие 18 видят славы господня; одебелѣша бо сердца ихъ, и ушима 19 тяжко 20 слышати 80 и 21 очима видѣти 21. Рече бо Соломонъ: «дѣлатель нечьстивыхъ 22 далече от разума; понеже звах вы, не 23 послушасте, и прострох 24 оговеса, не 25 внимасте, нь 28 отмѣтасте моея 26 совѣты 27, моих же обличении не внимасте; възненавидѣша 28 бо премудрость, а страха господня не изводиша, ни хотяху внимати 29 моих словесъ 29, подражаху 30 моя обличениа 31». Якоже и Олга 32 часто глаголаше: «и азъ, сыну мои, бога познахъ и радуюся; аще ты цознаеши, и радоватися начнеши». Онъ же не внимаше, глаголя 33: «како азъ хощу инъ законъ приняти 34 единъ, а дружина смѣятися начнуть и 35 ругатися 35». Олга 36 же рече ему: «сыну 37, аще крестишися, /л.36об./ вси 38 имут то 39 же творити 39». Он же не послушаше матери 40, творяше нравы поганьскыя 41; не вѣдыи бо, аще кто матери не послушаеть, и пакы 42 в бѣду впадаеть 43, якоже рече: «аще кто отца не слушаетъ 44 или матери, смерть 45 прииметь 45». Сеи же к 42 тому гнѣвашеся 46 на матерь 47. Соломонъ же рече: «кажа 48 злыя прииметь 49 собѣ 50 досаждение 51; облицая 52 злыхъ, да възненавидит тебе». Нь 53 обаче любляше Олга 54 сына своего Святослава 55, рекущи 56 к 57 себѣ: «воля божия 58 да будет; эще хощеть 59 богъ помиловати роду моего и земли Рускыя 60, да возложить 61 имъ богъ на 62 сердце обратитися 62 къ богу, якоже и мнѣ богъ дарова». И се рекъши 63, моляшеться за люди и за сына и по вся нощи и дни, кормящи 64 сына своего до мужества своего А и до возраста его Б.






Славь Правь!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 3322
Зарегистрирован: 11.06.07
Откуда: Русь, Москов
Фото:
ссылка на сообщение  Отправлено: 27.04.17 00:39. Заголовок: От ника Дева форум..



От ника Дева
форум alekseevs.borda.ru
Отправлено: 08.01.08 18:34. Заголовок: Из старого - тут же на форуме:

Если все летописные заметки «Памяти и похвалы» монаха Иакова мы расположим в хронологическом порядке, то получим краткое изложение из очевидно более обширного летописного повествования. Приведем эти заметки полностью:
«И седе [Володимер] на месте отьца своего Святослава и деда своего Игоря. А Святослава кънязя Печенези убиша. А Яропълк седяше Кыеве на месте отьца своего Святослава. И Ольгу идущю с вои у Вьруча града, мост ся обломи с вои, и удавиша Ольга в гребли. А Яропълка убиша Кыеве мужие Володимерови. И седе Кыеве кънязь Володимер в осмое лето по сьмьрте отьца своего Святослава, месяца июня в 11, в лето 6486. Крьсти же ся кънязь Володимер в 10-е лето по убиении брата своего Яропълка. И каяшеся и плакашеся блаженыи кънязь Володимер вьсего того, елико сътвори в поганьстве, не зная Бога. По святем же крьщении пожи блаженыи кънязь Володимер 28 лет. На другое лето по крьщении к порогам ходи. На третие Кърсунь город възя. На четвьртое лето Переяславль заложи. В девятое лето десятину блаженый христолюбивый кънязь Володимер въда цьркъви святей Богородици и от имения своего. О томь бо и сам Господь рече: идеже есть съкровище ваше, ту и сьрдьце ваше будеть. И усъпе с миромь месяца июля в 15 дьнь, в лето 6523 о Христе Иисусе, Господе нашемъ».


Славь Правь!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 3561
Зарегистрирован: 11.06.07
Откуда: Русь, Москов
Фото:
ссылка на сообщение  Отправлено: 09.01.18 01:15. Заголовок: https://m.vk.com/wal..


https://m.vk.com/wall-67648706_65520
Новгородская Русь.

 цитата:
Новгородская Русь

Новгородская земля была одним из центров образования Древнерусского государства. Именно в Новгородской земле начала княжить династия Рюриковичей, и возникло государственное образование, получившее в историографии названия Новгородская Русь, Верхняя Русь, Поволховская Русь, от которого принято начинать историю русской государственности.
В конце IX—начале X века (в летописной датировке в 882 году) центр государства Рюриковичей перемещается из Новгорода в Киев. В X веке Ладога подверглась нападению норвежского ярла Эрика. В 980 году новгородский князь Владимир Святославич (Креститель) во главе варяжской дружины свергнул киевского князя Ярополка, в 1015—1019 годах новгородский князь Ярослав Владимирович Мудрый свергнул киевского князя Святополка Окаянного.
В 1020 и в 1067 году Новгородская земля подверглась нападению полоцких Изяславичей. В это время наместник — сын киевского князя — ещё обладал большими полномочиями.
В 1088 году на княжение в Новгород Всеволод Ярославич прислал малолетнего внука Мстислава (сына Владимира Мономаха). В это время появился институт посадников — соправителей князя, которых избирала новгородская община.
Во втором десятилетии XII века Владимир Мономах предпринял ряд мер по усилению позиций центральной власти в Новгородской земле.
В 1117 году без учёта мнения новгородской общины Мстислав был отозван отцом на юг, а на новгородский престол посажен князь Всеволод Мстиславич. Некоторые бояре выступили против подобного решения князя, в связи с чем они были вызваны в Киев и брошены в тюрьму.
После смерти Мстислава Великого в 1132 году и углубления тенденций политической раздробленности новгородский князь лишился поддержки центральной власти. В 1134 году Всеволод был изгнан из города. Вернувшись в Новгород, он вынужден был заключить «ряд» с новгородцами, ограничивающий его полномочия.
28 мая 1136 года в связи с недовольством новгородцев действиями князя Всеволод был заключён под стражу, а вслед за тем изгнан из Новгорода.
В 1136 году после изгнания Всеволода Мстиславича на Новгородской земле установилось республиканское правление. Первым самостоятельно призванным новгородцами князем стал Святослав Ольгович, младший брат Всеволода Черниговского, главного союзника Мстиславичей и соперника тогдашнего киевского князя, Ярополка из Мономаховичей.
Как правило, представитель одной из двух враждующих княжеских группировок приглашался в Новгород либо сразу после занятия его союзниками ключевых позиций в Южной Руси, либо перед этим. Иногда новгородцы помогали своим союзникам занять эти позиции, как, например, в 1212 году.
Наибольшую угрозу новгородской независимости представляли владимирские князья (добившиеся усиления личной власти в своём княжестве после разгрома старого ростово-суздальского боярства в 1174—1175 годах), поскольку в их руках был эффективный рычаг воздействия на Новгород.
Они несколько раз захватывали Торжок и перекрывали подвоз продовольствия из своих, «низовых» земель.
Новгородцы также предпринимали походы в Северо-Восточную Русь, в частности, ещё под руководством Всеволода Мстиславича 26 января 1135 года бились у Жданой горы, а в 1149 году вместе со Святополком Мстиславичем разорили окрестности Ярославля и ушли из-за весеннего паводка, также в рамках борьбы против Юрия Долгорукого.
В 1170 году, сразу после взятия Киева войсками Андрея Боголюбского и его союзников, суздальцы предприняли и поход на Новгород, в котором находился Роман Мстиславич, сын изгнанного из Киева князя. Новгородцам удалось выиграть оборонительное сражение и отстоять свою независимость, противник понёс огромные потери пленными.
В 1216 году, когда брат владимирского князя Ярослав организовал экономическую блокаду Новгорода, новгородцы при помощи смоленских князей вмешались в борьбу за власть между суздальскими князьями, в результате которой владимирский князь был свергнут.
Однако, в начале XIII века немецкие католические ордена (Орден меченосцев и Тевтонский орден) завершили подчинение прибалтийских племён, ранее плативших дань Новгороду и Полоцку, вышли на границы собственно русских земель.
15 июля 1240 года Александр Ярославич одержал победу над шведами на Неве, 5 апреля 1242 — над тевтонцами на льду Чудского озера, а в 1257—1259 годах утвердил своё влияние в Новгороде. В 1268 году тевтонцы были разбиты в ожесточённой Раковорской битве.
В начале XIV века за новгородское княжение развернулась борьба между тверскими и московскими князьями. Попытка Михаила Тверского подчинить Новгород силой успеха не имела, поход был неудачным.
В 1326 году в Новгороде епископом Моисеем, посадником Олфромеем и тысяцким Остафием была подписана «Разграничительная (Рунная) грамота» о сферах влияния на Кольском полуострове с послом короля Норвегии, Швеции и Готов Магнуса VII Гаконом, по которой все права на земли Кольского полуострова отходили Новгородской республике.
Начиная с 1330-х годов, когда основными центрами русских земель стали Москва и Вильно, новгородцы стали призывать на княжение также и литовских князей.
В 1449 году Москва заключила с Великим княжеством Литовским договор, разграничивающий зоны влияния на Руси. В 1453 году в Новгороде был отравлен соперник московского князя Василия Тёмного Дмитрий Шемяка, а в 1456 году новгородцы вынуждены были заключить с Москвой Яжелбицкий мир, по которому полномочия московского князя в новгородских делах существенно расширились.
В 1471 году войска Ивана III совершили первый поход на Новгород и одержали победу в Шелонской битве, а в 1478 году он был окончательно присоединён к Московскому княжеству.
Покорив Новгород в 1478 году, Москва унаследовала его прежние политические отношения с соседями. Наследием периода независимости было сохранение дипломатической практики, при которой северо--западные соседи Новгорода — Швеция и Ливония – поддерживали дипломатические отношения с Москвой через новгородских наместников великого князя.
В территориальном отношении Новгородская земля в эпоху Русского царства (XVI-XVII вв.) делилась на 5 пятин: Водскую, Шелонскую, Обонежскую, Деревскую и Бежецкую. Наиболее мелкими единицами административного деления в то время являлись погосты, по которым определялось географическое местоположение селений, производился подсчёт населения и их податного имущества.
21 марта 1499 года сын царя Ивана III Василий был объявлен Великим князем Новгородским и Псковским. В апреле 1502 года Великим князем Московским и Владимирским и Всея Руси самодержцем, то есть стал соправителем Ивана III, а после смерти Ивана III 27 октября 1505 года — единоличным монархом.
Смутное время

1609 году в Выборге правительство Василия Шуйского заключило со Швецией Выборгский договор, по которому в обмен на военную помощь шведской короне передавался Корельский уезд.
В 1610 году в Новгород был назначен воеводой Иван Одоевский.
В 1610 году царь Василий Шуйский был низвержен и Москва присягнула королевичу Владиславу. В Москве образовалось новое правительство, которое начало приводить к присяге королевичу и другие города Русского государства. В Новгород был послан для приведения к присяге и для оберегания от шведов, явившихся в это время на севере и от воровских шаек И. М.Салтыков.
Летом 1611 года к Новгороду подошёл шведский генерал Якоб Делагарди со своей армией. Он вступил в переговоры с новгородскими властями. Он спрашивал воевод, враги они шведам или друзья и хотят ли соблюдать Выборгский договор, заключённый со Швецией при царе Василии Шуйском. Воеводы могли ответить только, что это зависит от будущего царя и что они на этот вопрос ответить не имеют права.
Правительством Ляпунова в Новгород был послан воевода Василий Бутурлин. Бутурлин, прибыв в Новгород, начал вести себя иначе: немедленно начал переговоры с Делагарди, предлагая русскую корону одному из сыновей короля Карла IX. Начались переговоры, которые затянулись, а между тем у Бутурлина с Одоевским возникли распри: Бутурлин не позволял осторожному Одоевскому принимать мер к охране города, допустил Делагарди, под предлогом переговоров, перейти Волхов и подступить к самому пригородному Колмовскому монастырю, и даже разрешил, новгородским торговым людям поставлять шведам разные припасы.
Шведы поняли, что им представляется очень удобный случай овладеть Новгородом, и 8 июля повели приступ, который был отражён только благодаря тому, что новгородцы вовремя успели сжечь окружавшие Новгород посады. Однако новгородцы продержались в осаде недолго: в ночь на 16 июля шведам удалось прорваться в Новгород. Сопротивление им было оказано слабое, так как все ратные люди были под начальством Бутурлина, который после непродолжительного боя удалился из города, пограбив новгородских купцов; Одоевский и митрополит Исидор заперлись в Кремле, но, не имея в своём распоряжении ни боевых запасов, ни ратных людей, должны были вступить в переговоры с Делагарди. Был заключён договор, по условиям которого новгородцы признавали шведского короля своим покровителем, и Делагарди был впущен в Кремль.
К середине 1612 года шведы заняли всю Новгородскую землю, кроме Пскова и Гдова.
У князя Пожарского не хватало войска, чтобы воевать одновременно с поляками и шведами, поэтому с последними он начал переговоры. В мае 1612 года из Ярославля в Новгород был отправлен посол «земского» правительства Степан Татищев с грамотами к новгородскому митрополиту Исидору, боярину князю Ивану Одоевскому и командующему шведскими войсками Якобу Делагарди. У митрополита Исидора и боярина Одоевского правительство спрашивало, как у них дела со шведами? К Делагарди правительство писало, что если король шведский даст брата своего на государство и окрестит его в православную христианскую веру, то они рады быть с новгородцами в одном совете. Одоевский и Делагарди ответили, что вскоре пришлют в Ярославль своих послов. Вернувшись в Ярославль, Татищев объявил, что от «шведов добра ждать нечего». Переговоры со шведами о кандидате Карла-Филиппа в московские цари стали для Пожарского и Минина поводом к созыву Земского собора. В июле в Ярославль приехали обещанные послы: игумен Вяжицкого монастыря Геннадий, князь Фёдор Оболенский и из всех пятин, из дворян и из посадских людей - по человеку. 26 июля новгородцы предстали перед Пожарским и заявили, что «королевич теперь в дороге и скоро будет в Новгороде». Речь послов закончилась предложением «быть с нами в любви и соединении под рукою одного государя».
Затем из Ярославля в Новгород было отправлено новое посольство Перфилия Секерина. Ему было поручено при содействии новгородского митрополита Исидора заключить со шведами договор «чтоб крестьянству была тишина и покой». Возможно, что в связи с этим поднят был в Ярославле и вопрос об избрании царем шведского королевича, признанного Новгородом. Однако, царское избрание в Ярославле не состоялось.
В октябре 1612 года Москва была освобождена и возникла необходимость в выборе нового государя. Из Москвы во многие города Руси, и в том числе в Новгород, были разосланы грамоты от имени освободителей Москвы — Пожарского и Трубецкого. В начале 1613 года в Москве состоялся Земский собор, на котором был избран новый царь — Михаил Романов.
Шведы покинули Новгород лишь в 1617 году, в полностью разорённом городе осталось только несколько сотен жителей. В ходе событий Смутного времени границы Новгородской земли были существенно уменьшены из-за потери пограничных с Швецией земель по Столбовскому миру 1617 года.
В 1708 году территория вошла в Ингерманландскую (c 1710 Санкт-Петербургская губерния) и Архангелогородскую губернии, а с 1726 года была выделена Новгородская губерния, в которой было 5 провинций: Новгородская, Псковская, Тверская, Белозерская и Великолуцкая.

В понятие «Новгородская земля» иногда, не всегда верно (в зависимости от исторического периода), включают области новгородской колонизации на Северной Двине, в Карелии и Заполярье.
Период политической истории Новгородской земли начиная с переворота 1136 года и резкого ограничения роли князя, до победы московского князя Ивана III над новгородцами в 1478 году большинством советских и современных историков принято называть — «Новгородская феодальная республика».



Славь Правь!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 4
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет