|
Отправлено: 11.01.16 15:29. Заголовок: Ко входуБиблиотека..
Новгородская первая летопись младшего извода Комиссионный, академический, толстовский списки * Временникъ, еже есть нарицается лѣтописание А князеи и земля Руския А, и како избра богъВперёднашу на послѣднѣе время, и грады почаша бывати по мѣстом, преже Новгородчкая Б волость и потом Кыевская, и о поставлении Киева, како во В имя назвася В Кыевъ. Якоже древле царь Римъ, назвася и во имя его город Римъ; и паки Антиохъ, и бысть Антиохиа великаа; и паки Селевки, и бысть Селевкиа; и паки Александри, и бысть въ имя его Александриа; и Г по многая мѣста Г тако прозвани быша грады в имена царев тѣхъ и князеи тѣхъ: тако жъ и в нашеиВперёдѣ званъ бысть градъ великимъ княземъ во имя Кия, его же нарицаютъ тако перевозника бывша; инѣи Д же: ловы дѣяше Д около города. И тако бо есть промыслъ божии, еже явѣ в послѣдня: Е куда же древле погании Ж жряху бѣсомъ на горах, нынѣ же паки туды святыя церкви златъверхия каменозданныя стоят, и монастыреве велицы поставлени быша, и черноризец в нихъ исполнено бысть, безпрестани славяще бога в молитвахъ, въ бдѣнии, в постѣ и в слезахъ, ихъ же ради молитвъ миръ стоитъ. Аще бо къ святымъ сыи прибѣгнемъ, З церквамъ, тѣм велику ползу прииметъ души и тѣлу. Мы же паки на послѣдование возвратимъся, глаголюще сице о началѣ Русьския земля н о князѣхъ, како откуду быша. Васъ молю, стадо христово, с любовию приклоните уши ваши разумно: како быша древнии князи и мужие ихъ,. и како отбараху Руския А землѣ, и ины страны придаху Б под ся; тѣи бо князи не збираху многа имѣния, ни творимыхъ В виръ, ни продаж въскладаху Г люди; но Д оже Д будяше правая вира, а ту возмя, дааше дружинѣ /л.1об./ на оружье. А дружина его кормяхуся, воююще ины страны и бьющеся и ркуще: «братие, потягнемъ по своемъ князѣ и по Рускои землѣ»; глаголюще Е: «мало Ж есть намъ, княже, двусотъ гривенъ». Они бо не складаху на своя жены златыхъ обручеи, но хожаху жены ихъ в сребряныхъ; и росплодили были землю Руськую. За наше несытоство навелъ богь на ны поганыя, а и скоты наши и села наша и имѣния за тѣми суть, а мы своих злыхъ дѣлъ не останемъ. Пишетъ бо ся: богатество неправдою сбираемо извѣется З. И паки: сбираетъ, и не вѣсть, кому сбираетъ я. И паки: луче малое праведнику, паче богатьства грѣшныхъ /л.28./ многа И. Да отселѣ, братия моя возлюбленая , останемся от несытьства своего, нь доволни будете урокы вашими, яко и Павелъ пишеть: емуже дань, то дань; емуже урокъ, то урокъ; никому же насилья творяще, милостинею оцвѣтуще, страннолюбиемъ, въ страсѣ божии и правовѣрии свое спасение сдѣвающи, да и здѣ добрѣ [поживем] К и тамо вѣчнѣи жизни причастьници будемъ. Си же таковая. Мы же от начала Рускы земля до сего лѣта и все по ряду извѣстьно да скажемъ, от Михаила цесаря до Александра и Исакья. В лѣто 6352 [854]. Начало земли Рускои. Живяху кождо Л съ родомъ своимъ на своихъ мѣстех и Вперёдхъ, владѣюща кождо М родомъ своимъ. И быша три братия: единому имя Кии, второму же имя Щекъ, третьему же имя Хоривъ, а сестра их Лыбедь. И сѣдяше Кыи на горѣ, идѣже нынѣ увоз Боричевъ, и бѣ с родомъ своимъ; а А братъ его Щекъ на друзии горѣ, от него же прозвася Щековица; а третии Хоривъ, от него же прозвася Хоривица. И сотвориша градокъ, во имя брата своего старѣишаго и наркоша имя Кыевъ. И бяше около их лѣсъ и боръ великъ, и бяху ловища звѣрие. И бѣша мужи мудри и смысленѣ, нарѣчахуся Поляне, и 11 до сего дне от них же суть кыянѣ; /л.28об./ бяху же поганѣ 13, жруще озером и кладязем и 14 рощениемъ, якоже прочии погани. В си же времена бысть въ Грѣчько земли цесарь, именемъ Михаилъ, и мати его Ирина, иже проповѣдаеть 22 покланяние иконамъ въ пръвую недѣлю поста. При семъ приидоша Русь на Царьград в кораблех, бещислено Б корабль Б; а въ двусту вшедше въ Суд, много зло створиша Грекомъ и убииство велико крестияномъ. Цесарь же съ патриархомъ Фотѣемъ молбу створи въ церкви святыя Богородица Влахернѣ всю нощь; тацѣ святѣи богородици ризу изънесъше , въ море скудь омочиша; а во время то яко тишинѣ сущи, и абие буря въста, и потапляше корабля рускыя, и изверже я на брегь, и во своя сы возвратишася. По сих лѣтех братиа сии изгибоша; и быша обидими Древьляны, инѣми околними. И наидоша я Козаре на горах сих сѣдяща влѣсѣх, и рѣша: «платите В намъ дань». Съдумавши же Полянѣ и даша от дыма мечь. И несоша Козаре къ князю своему и старѣишинамъ своимъ. Князь же созва старѣишины своя и рече имъ: «се налѣзохомъ дань нову». Онѣ же рѣша ему: «откуду». Он же рече: «в лѣсѣ на горахъ надъ рѣкою Днепрьскою». Они же рѣша: «что суть далѣ». И показа им мечь; и рѣша старци козарьстѣи: «не добра дань, княже; мы ся доискахомъ оружьемъ одиноя страны, рекше саЦблями; а сих же оружье обоямо остро, рекше мечи; сии имут и на нас имати дань и на иныхВперёдхъ». Се сбысться все; не от своея воля рекше, от божиа повелѣниа. Якоже при фараонѣ цесари египетьстѣ, егда приведоша Моисѣа , и рѣша старѣишины фараоня: «сеи хощеть смирити власть Египетьскую»; яко и бысть; и погыбоша Египтяне от Моисиа 6, а первѣе бѣша работающе имъ; тако и си пръвѣ владѣша, послѣ же самими владѣша; якоже и бысть: владѣют бо Козары князи рускыи и до днешьняго дни. Нь мы на преднее возратимъся. И по сих, братии тои В, приидоста два Варяга и нарекостася князема: одиному бѣ имя Асколдъ, а другому Диръ; и бѣста княжаща в Киевѣ, и владѣюща Полями; и бѣша ратнии съ Древляны и съ Улици. Въ времена же Кыева и Щека и Хорива новгородстии людие, рекомии Словени, и Кривици и Меря: Словенѣ свою волость имѣли, а Кривици свою, а Мере свою; кождо своимъ родомъ владяше; а Чюдь своимъ родом; и дань даяху Варягомъ от мужа по бѣлѣи вѣверици; а иже бяху у них, то ти насилье дѣяху Словеномъ, Кривичемъ и Мерямъ и Чюди. И въсташа Словенѣ и Кривици и Меря и Чюдь на Варягы, и изгнаша я /л.29об./ за море; и начаша владѣти сами собѣ и городы ставити. И въсташа сами на ся воеватъ, и бысть межи ими рать велика и усобица, и въсташа град на град, и не бѣше в нихъ правды. И рѣша к себѣ: «князя поищемъ, иже бы владѣлъ нами и рядилъ ны по праву». Идоша за море к Варягомъ и ркоша: «земля наша велика и обилна, а наряда у нас нѣту; да поидѣте к намъ княжить и владѣть нами». Изъбрашася З брата с роды своими, и пояша со собою дружину многу и предивну, и приидоша к Новугороду. И сѣде старѣишии в Новѣгородѣ, бѣ имя ему Рюрикъ; а другыи сѣде на Бѣлѣозерѣ Д, Синеусъ; а третеи въ Изборьскѣ, имя ему Труворъ. И от тѣх Варягъ, находникъ тѣхъ, прозвашася Русь, и от тѣх словет Руская земля; и суть новгородстии людие до днешняго днн от рода варяжьска. По двою же лѣту умре 1 Синеусъ и брат его Труворъ, и прия 2 власть единъ Рюрикъ, обою брату власть, и нача 3 владѣти единъ. И роди сынъ, и нарече имя ему Игорь. И възрастъшю 4 же ему, Игорю, и бысть храборъ и мудръ. И бысть 5 у него воевода, именемъ Олегъ, муж мудръ и храборъ. И начаста воевати, и налѣзоста Днѣпрь рѣку и Смолнескъ град 6. И оттолѣ 7 поидоша 8 внизъ по Днѣпру 9, /л.30./ и приидоша къ горам кыевъскым 10, и узрѣста городъ 11 Кыевъ 12, и испыташа 13, кто в немъ княжить; и рѣша: «два брата, Асколдъ 14 и Диръ». Игорь же и Олегъ, творящася мимоидуща, и потаистася въ лодьях, и с малою дружиною излѣзоста на брегъ, творящася 15 подугорьскыми 15 гостьми, и съзваста 16 Асколда и Дира. Слѣзъшима 17 же има, выскакаша 18 прочии воины з 19 лодѣи 19, Игоревы, на брегъ; и рече Игорь ко 20 Асколду: «вы нѣста князя, ни роду княжа, нь 21 азъ есмь князь, и мнѣ достоить 22 княжити». И убиша Асколда и Дира; и абие 23 несъше 24 на гору, и 25 погребоша и 26 Асколда на горѣ, еже ся нынѣ А 27 Угорьское 28 наричеть 29, идеже 30 есть дворъ Олминъ 31; на тои могылѣ постави Олма 32 церковь святого Николу, а Дирева могыла 33 за святою Ириною. И сѣде Игорь, княжа 34, в Кыевѣ 35; и бѣша у него Варязи 36 мужи 36 Словенѣ 37, и оттолѣ 38 прочии Б прозвашася 39 Русью. Сеи же Игорь нача грады ставити, и дани 40 устави 40 Словеномъ 41 и Варягомъ даяти 41, и Кривичемъ и Мерямъ дань даяти Варягомъ, а от Новагорода 42 300 43 гривенъ 43 на лѣто мира дѣля, еже не дають. И пакы 44 приведе себѣ 45 жену от Плескова, именемъ Олгу, и бѣ мудра и смыслена, от нея 46 же родися сынъ Святославъ. По сих же пакы 47 временех 47. В лѣто 6428 [920]. Посла князь 48 Игорь /л.30об./ на Грѣкы вои В Русь скыдеи 48 10 49 тысящь. И 50 приплыша ко Цесарюграду, и 51 многа 52 зла створиша Русь: Суд 53 бо весъ 54 пожгоша 55 огнемъ; а ихъ же имше 56 плѣнникы 57, овѣхВперёдху, иныя 58 же къ землѣ 59 посѣкаху, другыя 60 же поставляюще, стрѣлами стрѣляху; елико же ратнии творят А 1, изъломяще 2 опакы руцѣ и 3 связающе, гвозды 4 желѣзны 5 посрѣде 6 главъ вбивающе; и многыи 7 церкви огневи предаша. Въ 8 время же то царствующю во градѣ Роману 8, и 9 абие 9 посла Романъ 10 цесарь 10 патрикыя Феофана съ вои на Русь, и огненымъ 11 строемъ пожьже корабля рускыя 12. И възратишася 13 Русь въ 14 своя. Том же лѣтѣ препочиша и другое, на третьее 15 идоша. В лѣто 6429 [921]. Игорь и Олегъ пристроиста воя многы 16, и Варягы 17 и Полянѣ 18 и Словенѣ 19 и Кривичи, и корабля многы 20 бещисленыи 21. В лѣто 6430 [922]. Иде Олегъ на Грѣкы 22 и прииде къ Цесарюграду; и Греци замкоша Съсуд 23, а град затвориша. И вълѣзъ 21 Олегъ, и повелѣ изъвлещи 25 корабля на брегъ, и повоева около града 26, и много убииство створиша Грекомъ 27, и разбиша многы 28 полаты и церкви. И 29 повелѣ Олегъ воемъ своимъ 29 колеса издѣлати и 30 въставити 30 корабля на колеса. И бывъшю 31 покосну 32 вѣтру, и 33 въспяша 33 прѣ, и 31 с поля идоша 34 къ 35 граду. И увидѣвше 36 же, /л.31./ убояшася 37 Греци 38, и рѣша, выславше къ 39 Олъгови 39: «не погубляи града; имемъся по дань, якоже хощеши». И исъстави Б 40 Олегъ воя; и внесоша ему брашно и вино, и не прия 41 его, бѣ бо устроено съ отравою. И убояшася Грѣчи 42, и 43 рѣша 43: «нѣсть се Олегъ, нь 44 святыи Дмитрии посланъ от бога на ны». И заповѣда Олегъ дань даяти 45 на 100 46, 200 47 корабль, по 12 48 гривнѣ на человѣкъ, а в кораблѣ 49 по сороку мужь. Самъ же взя злато и паволокы 50, и возложи 51 дань, юже 52 дають 53 и доселѣ княземь рускымъ 54. И рече Олегъ: «шиите прѣ паволочитѣ Руси, а Словеномъ кропинны»; и бысть тако. Повѣси 55 щитъ свои въ вратех 56, показая 57 побѣду; и поиде от Цесаряграда. И воспяша 58 прѣ Русь паволочитыя, а Словенѣ 59 кропинныя; и В раздра вѣтръ кропинныя В. И рѣша Словенѣ 10: «имемся 61 своих толъстинах 1; не даны суть Словеномъ 2 прѣ 3». Прииде 4 Олегъ къ Кыеву 5 и 6 ко 6 Игорю, несыи злато и паволокы 7 и вино и овощь 8. И прозваша 9 и Олга 10 вѣщии 11; и бяху людие погани и 12 невѣгласи. Иде 13 Олегъ к Новугороду, и оттуда в Ладогу 14. Друзии же сказають 15, яко идущю 16 ему за море, и уклюну змиа в ногу, и с того умре; есть могыла 17 его в Ладозѣ. Игорь же сѣдяше в Киевѣ княжа, и воюя на Древяны и на Угличѣ 18. И бѣ у него воевода, именемь 19 Свѣнделдъ 20; и примучи Углѣчѣ 21, възложи 22 на ня дань, и вдасть 23 Свѣньделду 21. И не вдадяшется единъ град, именемъ Пересѣ/л.31об./ченъ; и сѣде около его три лѣта, и 25 едва взя. И бѣша сѣдяще Углицѣ А 26 по Днѣпру 27 вънизъ 28, и посемъ приидоша 29 межи Бъгъ Б 30 и Днѣстръ, и 31 сѣдоша тамо 31. И дасть 32 жедань деревьскую 33 Свѣнделду 34, и имаша 35 по чернѣ кунѣ от дыма. И рѣша дружина Игоревѣ 36: «се далъ еси единому мужевѣ 37 много». Посем скажемъ въ преключившихся 38 лѣтех сих. В лѣто 6431 [923]. В лѣто 6432 [924]. В лѣто 6433 [925]. В лѣто 6434 [926]. В лѣто 6435 [927]. В лѣто 6436 [928]. В лѣто 6437 [929]. В лѣто 6438 [930]. В лѣто 6439 [931]. В лѣто 6440 [932]. В лѣто 6441 [933]. В лѣто 6442 [934]. В лѣто 6443 [935]. В лѣто 6444 [936]. В лѣто 6445 [937]. В лѣто 6446 [938]. В лѣто 6447 [939]. В лѣто 6448 [940]. В се лѣто яшася Уличи по дань Игорю, и Пересѣченъ 1 взят бысть. В се же лѣто дасть дань на них Свѣнделду 2. В лѣто 6449 [941]. В лѣто 6450 [942]. Въдасть 3 дань деревьскую 4 Свѣнделду 5 тому же 6. В лѣто 6451 [943]. В лѣто 6452 [944]. В лѣто 6453 [945]. В то же лѣто ркоша 7 дружина ко Игоревѣ 8: «отрочи 9 Свѣньлжи 10 изодѣлися 11 суть 12 оружиемъ и порты, а мы нази; а 13 поиди, княже, с нами на дань: а ты добудеши, и мы». И послуша их Игорь, иде в данѣ 14, и насиляше имъ и 15 мужи его; и возмя дань, поиде въ свои град. Идущу же ему въспять 16, размысливъ, рече дружинѣ своеи: «идѣте с 17 данью домовъ, а язъ возвращуся 18 и похожю 19 еще». И пусти дружину свою /л.32./ домовѣ 20, с малою дружиною възратися 21, желая 22 болшаго 28 имѣниа 24. Слышавше Древляне, яко опять 25 идет 26, сдумавше 27 же 28 Древляне съ 29 княземъ своимъ Маломъ: «аще 30 ся волкъ въ 31 овця ввадит 31, то выносит все стадо, аще не убиют его; тако и сеи 32, аще его не убиемъ, то все 33 ны погубит». И послаша к нему, глаголюще сице: «почто идеши опять 34; поималъ 35 еси всю дань 36». И 37 не послуша Игорь 38; и 39 изшедше Древлянѣ из града Корестеня противу 39, и убиша Игоря 40 и дружину его 40: бѣ бо их мало. И погребоша Игоря; и есть могыла его близъ 41 града Коростеня 41 въ 42 Древех 43 и до сего дни 44. А Олга 45 же 45 бяше в 46 Киевѣ съ сыномъ своимъ дѣтьскомъ 47 Святославомъ, и кормилець его Асмудъ 48, и воевода бѣ Свѣньделдь 49, тътъ 50 же отець 51 Мьстишинъ 52. Рѣша же к 53 себѣ Дрѣвляне 53: «се князя убихомъ рускаго 54; поимемъ 55 жену его Олгу 59 за князь свои Малъ, и 57 Святослава, и 58 створимъ ему, якоже хощеть». И послаша Дрѣвляне 59 лучьшихъ 60 мужь 60, числомъ 20 61, в лодьи к 62 Олзѣ 68; и присташа под Биричевомъ, бѣ бо тогда вода текущи подлѣ горы Кыевьскыя 64, и на полѣ 65 не сѣдаху 66 людие, нь 67 на горѣ; град же бяше 68 Киевъ, идеже 69 есть 70 нынѣ А 70 Гродятинъ и Микифоровъ дворъ, а княжь бяше дворъ во градѣ, идеже 1 есть нынѣ дворъ Воротиславль и Чюдинъ; а первѣе 2 сице 3 бѣ внѣ /л.32об./ града 4 дворъ другыи 5, бѣ бо ту 6 теремъ каменъ 7. И повѣдаша Олзѣ 8, яко Древлянѣ 9 приидоша, и возва 10 я Олга 11 к собѣ 12, и рече имъ: «добрѣ приидоша 13 гостье». И рече Олга 14: «да глаголете: что ради приидосте сѣмо». Рѣша же Древлянѣ 15: «посла насъ 16 Деревьская 17 земля, ркуще 18 сице: мужа твоего убихом, бяше бо мужь твои акы волкъ, восхыщая 19 и грабя; а наши князи добри 20 суть 21, расплодили землю нашю 22. И 23 поиди за 24 князь нашь 25 за Малъ: бѣ бо имя князю 26 нашему деревьскому Малъ 26». Рече же имъ Олга 27: «люба ми есть 28 рѣчь ваша, уже 29 мнѣ 30 своего мужа не въскресити 31;нь 32 хощу вы почтити наутрия 33 пред людьми своими, а нынѣ идете 34 в лодью свою и лязите в лодьи, величающеся; и азъ заутра пошлю по вас, вы же, величающеся 35, рцѣте: не идемъ на конех 36, ни пѣши идемъ 37, но 38 понесете ны в лодьи; и вознесут 39 вы въ лодьи». И отпусти я 40 в лодьи. И 41 Олга 42 же повелѣ ископати яму велику и глубоку на дворѣ теремьстѣмъ внѣ града. И заутра Олга 43, сѣдящи в теремѣ, посла по гости. И 41 приидоша к нимъ, глаголюще: «зоветь вы Олга на честь велику». Они же рѣша: «не идемъ 45 на конѣх, ни 46 на возехъ; нь 47 понесете 48 ны в лодьи». И 49 рѣша кыянѣ 49: «неволя есть 50 намъ; князь нашь 51 убиенъ 52 бысть, а княгынѣ 53 /л.33./ наша 53 хощеть 54 за вашь 55 князь» 56; и понесоша я 57 в лодьи. Онѣ 58 же сѣдяще 59 и 60 гордящеся въ великыхъ перегбехъ и сустугах 60. И 61 пакы 61 принесоша я 62 на дворъ къ 63 Олзѣ 64, и абие 65 въринуша 66 въ 67 яму и 68 с лодьею 68. И Олга 69 съшедши к нимъ и приникъши, видѣ и 69 рече имъ: «вы 70 есте послове Деревьскои земли и приидосте к намъ от своего князя Мала 70; добра ли вы есть 71 честь». Они же рѣша: «пущи нам 72 бысть 72 Игоревѣ А смерти А». И княгынѣ 73 Олга повелѣ 73 засыпати их 71 живых; и абие 75 засыпаша 75 ихъ 76. Якоже 77 пославши Олга къ Древляномъ 78, и сице 79 глагола 79 имъ: «аще мя право просите, то 80 пришлите мужи нарочиты, да в велицѣ 1 чести 2 поиду за вашь князь, понеже 3 бо 3 не пустять мене людье 4 кыевьстѣи 5». Се слышавши 6 Древлянѣ 7, избраша 8 лучьшии мужи нарочиты 9, иже держаша 10 Деревъскую землю, и послаша их 11 по Олгу 12. Древляномъ же пришедшимъ 13 къ М Кыеву къ княгинѣ Ольги, и прияше Олга въ честь деревьскых муж И, и повелѣ на 15 них 15 мовь 16 створити 17: «измывшеся, приидѣте ко мнѣ». Они 18 же 18 прежгоша избу, и влѣзоша Древляне 19 мытся 20; и запроша избу о них, и повелѣ зажещи на 21 нихъ огнемъ 21 от дверии 22, и ту съгорѣша 23 вси. И пакы 24 приложи к тому Олга послати /л.33об./ къ Древляном 24, сице 25 глаголющи имъ 25: «се уже иду к вамъ; да пристроите ми меды многы 26 у града, идеже 27 убисте мужа моего, да поплачюся надъ гробомъ его, и створю А28 тризну 29 мужеви своему». И 30 они 30 же то слышавше, свезоша мед 31 многъ 31 зѣло 32 и извариша. А 33 Олга 33же поимши 34 мало дружины и легко 35 идущи, прииде къ 36 гробу его, и плакася по мужи своем 37 плачемъ 38 велиимъ зѣло 38. А 39 людемъ въ время то повелѣ 39 съсыпати 40 могылу велику 41; и яко съсыпаша 42, и повелѣ трызну створити 43. И посемъ 44 сѣдоша 45 пити 46 Древлянѣ 47; и повелѣ Олга 48 отрокомъ своимъ служити пред ними. И рѣша Дрѣвлянѣ 49 къ 50 Олзѣ 51: «гдѣ суть дружина наша, ихъ же послахомъ по тебе». Она же рече: «идуть 52 по мнѣ с дружиною мужа моего». И яко упишася Древляне, и повелѣ отроком своимъ пити на нѣ 53, а сама отъиде 54 кромѣ, и повелѣ дружинѣ сѣчи Древляны; и исъсѣкоша ихъ 5000 55. А Олга 56 възратися 57 в Киевъ, и пристрои вои на прокъ ихъ. Начало княженья 58 Святославля. В лѣто 6454 [946]. Олга 66 съ сыномъ своимъ Святославомъ събра 69 вои многы и храбры 60, иде на Деревъскую землю. Изидоша 61 Древляне противу; и снемшимася 62 обѣима полкома 63 на совокупъ, и суну копьем 64 Святославъ на Древляны, и копие летѣ /л.34./ сквозѣ уши коневѣ, бѣ бо велми 1 дѣтескъ. И рече Свѣнделдъ 2 и Асмуд: «князь 3 уже потяглъ; потягньмъ 4, дружино, и мы по князѣ». И побѣдиша Древляны; и возложиша на них дань тяжку, и двѣ части дани Кыеву 5 идет 6, а третьяя Вышегороду 7 ко 8 Олзѣ 9: бѣ бо Вышегород Олгинъ 10 град. И иде Олга по Деревостѣи 11 землѣ съ сыномъ своимъ и с дружиною своею, уставляющи 12 уставы и урокы; и суть становища ея 13 и ловища. И прииде въ свои 14 град 14 Кыевъ 15 съ сыномъ своимъ Святославомъ, и пребывши 16 лѣто едино 17. В лѣто 6455 [947]. Иде Олга 18 к Новугороду 19, и устави по Мьстѣ погосты и дань 20; и ловища ея суть по всеиземли, и знамение 21 и мѣста по всеи земли, и погосты; а 22 санхи 22 ея стоять во 23 Пьсковѣ 24 и до сего дни; по Днѣпру 25 перевѣсища и села, и по Деснѣ есть село ея и доселѣ. И възвратися 26 къ сыну своему Кыеву 27, и пребываше с нимъ въ любви. В лѣто 6456 [948]. В лѣто 6457 [949]. В лѣто 6458 [950]. В лѣто 6459 [951]. В лѣто 6460 [952]. В лѣто 6461 [953]. В 28 лѣто 6462 28. [954] В лѣто 6463 [955]. Иде Олга 29 во 30 Грекы 31 и прииде Цесарюграду 32. И бѣ тогда цесарь именемь Чемьскыи 33; они 34 же повѣдаша цесарю приходъ А ея; и абие цесарь возва ю к собѣ; она же иде к нему, ничто же медлящи 34. И 35 видѣвь 36 ю цесарь /л.34об./ зѣло 37 добру сущу лицем и смыслену въ премудрости, удививъ 38 же ся 38 цесарь разуму 39 ея, и 40 пакы 40 бесѣдовавши 41, рече 42 к неи 42: «подобна еси с нами царствовати въ градѣ сем 43». Она же разумѣвши, рече 44 ко 44 цесарю: «азъ погана 45 есмь 45; да аще мя хощеши крестити, то 46 крести мя самъ; аще ли сего 47 не сотвориши, то не имамъ креститися 47». Царь 48 же послуша словесѣ сего и абие 48 кре- сти 1 ю 1 съ патриархомъ. Просвѣщена же бывши 2, и она же тогда радовашеся душею и тѣломъ 2. И тѣмъ 3 яко поучивши ю патриархъ о вѣрѣ 3, и рече еи: «благословена ты въ женах рускых, сице 4 бо оставивши тму, а свѣт 4 возлюби 5; и благословити тя 6 имуть 7 сынове рустѣи в послѣдняя 8 дни 9 родове 9 внукъ твоих». И заповѣда еи о церковномъ 10 уставѣ и молитвѣ и о постѣ, и о милостинѣ и о воздержании 11 тѣла чиста. Она же, поклонивши главу, стояше, акы 12 губа напаяема, внимающи учению; и 13 поклонившися патриарху 14, глаголюще 15: «молитвами твоими съхранена 18 буду 16, честнѣишии 17 владыко, от сѣти неприязнены 18». Бѣ бо 19 имя еи наречено въ 20 крещении А Елена, яко древняя 21 цесариця 22, мати великого 23 Костянтина 24. И благослови ю патриархъ и отпусти. И 25 по крещении призва ю цесарь 26, и глагола 27 еи: «хощу тя поняти себѣ 28 женою 28». Она же рече 29: «како /л.35./ хощеши мя 30 поняти 31, крестивъ мя сам и нарекъ мя 32 себѣ 32 дщерью 33; а въ крестиянѣх 34 сего 35 нѣсть Б 35 закона, а ты, цесарю 36, самъ вѣси». И рече цесарь прѣдстоящимъ 37 ту велможамъ 37 своимъ: «упремудри мя Олга 38 словесы 39 своими»; бѣ же она мудра словесы. Цесарь же пакы Чемьскыи, слышавши глаголы ея 39, дасть еи дары многы: злато и сребро, и 40 паволокы 40, и 41 съсуды разъноличныя 42; и абие 43 цесарь 43 отпусти ю, нарекъ 44 себѣ 45 дщерью 45. И 46 Олга, княгынѣ руская 46, хотящи възвратитися къ 47Вперёдѣ своеи 47, прииде къ патриарху, благословения 48 просящи на домъ свои В, и 49 рече 49 ему: «людие мои погани, и сынъ мои тако 50 же поганъ бѣ 50, да бы мя богь съблюлъ от всего зла». И рече еи 51 патриархъ: «чадо вѣрное; въ христа крестилася еси, въ 1 христа облечеся, христос имать съхранити 2 тя; якоже съхрани 3 Еноха въ 4 пръвыи 4 род, и потомъ Ноя в ковчезѣ, Авраама от Авимелеха, Лота от содомлянъ, Моисѣя 5 от фарзона, Давыда от Саула, трие 6 отрокы 7 от пещи, Данила от звѣрии 8, и тако и тебе избавить от неприязнѣ 9 и от сѣтеи 10 его». И благословивъши 11 патриархъ со 12 вселеньскымъ соборомъ, и отпусти ю 12 с 13 миромъ 13 въ свою землю; и пришедши 14 еи пакы Н къ Кыеву, принявши 15 святое крещение и божественыя дары въ Цесарьскомъ градѣ от честнѣишаго патриарха 15. Се 16 же тако 16 бысть, яко при Соломонѣ царѣ 17: прииде /л.35об./ефиопьская 18 цесариця 19 къ Соломону, слышати хотящи 20 премудрость Соломоню многу и знамения 21 видѣти 21: тако си 22 блаженая 23 Олга 24 искаше добра и мудрости’ 25 божия 26; нь 27 она человѣческыя 28, а си 29 божиа. Ищющии 30 бо премудрость обрящуть; понеже 31 бо 31 премудрость на исходящих поется, на путехъ же деръзновение 32 водить, на краихъ же стѣнозабралных проповѣдается, въ 33 вратехъ 33 же градных дерзающи 34 глаголет, елико убо лѣт незлобии держатся 35 по правду. И си бо от възраста 36 блаженая 37 Олга 38 искаше 39 мудростию всего въ свѣтѣ семъ 40 и налѣзе бисеръ многоцѣнныи, еже есть христосъ. Рече бо 41 Соломонъ: «желание благовѣрных наслажаеть душю 42, и приложиши сердце твое в разумъ; азъ любящая 43 люблю, и ищущии 44 мене обрящут» 45. И рече господь: приходящая ко мнѣ не иждену вонь 46. Сия 47 же Олга 48, по 49 внегда пришедши еи уже в Киевъ, и якоже о неи въпред 49 рекохомъ, посла 50 же 50 к неи царь Чемьскыи 51, глаголя сице 52, яко «много одарих тя; ты бо ми 53 рекла еси тако 53, яко аще възращуся 54 в Русь, и 55 многы дары пришлю ти, челядь 58 и воскъ и скору, и вои в помощь». И отвѣщавши же Олга 57, и рече къ Соломѣру А: «аще ты сице 58 глаголеши от Чемьскаго цесаря, рци ему: тако пришедши 58, постоиши у мене в Почаинѣ, /л.36./ якоже и азъ у 59 тебе 59 въ Съсуду 60 стоявши 60, то тогда ти дамъ». И сиа 61 пакы словеса глаголавши много, и абие отпусти приходящая послове къ Царьскому 61 граду 1. Живущи 2 же Олга 3 съ сыномъ своимъ Святославомъ, и 4 учаше его 5 мати 5 креститися, нь 6 небрежаше того 7 словесѣ 7, ни въ уши влагаше себѣ 8; нь 9 аще кто хотяще 10 волею креститися, не възбраняху 11 ему 11, нь 12 паче 13 ругахуся тому. Невѣрнымъ бо есть 14 вѣра крестианьска 15 уродьство есть; не смыслиша бо, ни разумѣша, во тмѣ 16 ходяща 17, ие 18 видят славы господня; одебелѣша бо сердца ихъ, и ушима 19 тяжко 20 слышати 80 и 21 очима видѣти 21. Рече бо Соломонъ: «дѣлатель нечьстивыхъ 22 далече от разума; понеже звах вы, не 23 послушасте, и прострох 24 оговеса, не 25 внимасте, нь 28 отмѣтасте моея 26 совѣты 27, моих же обличении не внимасте; възненавидѣша 28 бо премудрость, а страха господня не изводиша, ни хотяху внимати 29 моих словесъ 29, подражаху 30 моя обличениа 31». Якоже и Олга 32 часто глаголаше: «и азъ, сыну мои, бога познахъ и радуюся; аще ты цознаеши, и радоватися начнеши». Онъ же не внимаше, глаголя 33: «како азъ хощу инъ законъ приняти 34 единъ, а дружина смѣятися начнуть и 35 ругатися 35». Олга 36 же рече ему: «сыну 37, аще крестишися, /л.36об./ вси 38 имут то 39 же творити 39». Он же не послушаше матери 40, творяше нравы поганьскыя 41; не вѣдыи бо, аще кто матери не послушаеть, и пакы 42 в бѣду впадаеть 43, якоже рече: «аще кто отца не слушаетъ 44 или матери, смерть 45 прииметь 45». Сеи же к 42 тому гнѣвашеся 46 на матерь 47. Соломонъ же рече: «кажа 48 злыя прииметь 49 собѣ 50 досаждение 51; облицая 52 злыхъ, да възненавидит тебе». Нь 53 обаче любляше Олга 54 сына своего Святослава 55, рекущи 56 к 57 себѣ: «воля божия 58 да будет; эще хощеть 59 богъ помиловати роду моего и земли Рускыя 60, да возложить 61 имъ богъ на 62 сердце обратитися 62 къ богу, якоже и мнѣ богъ дарова». И се рекъши 63, моляшеться за люди и за сына и по вся нощи и дни, кормящи 64 сына своего до мужества своего А и до возраста его Б.
|